”Påsken kommer oftast inte ensam” - Tips för att minska ångest över påsk & högtider

Skribent: Petronella Gustafsson

”Påsken kommer oftast inte ensam” - Tips för att minska ångest över påsk & högtider

 

“Ännu ett år, ännu en högtid, nyss var det jul och nu är det påsk, ännu en gång ångest, tar det aldrig slut? Jag tvivlar och vet inte hur jag ska hantera pressen på mig själv. Det känns som ett enda stort kaos inombords och det känns som att ingen förstår, jag står helt ensam. Det går inte att stoppa alla tankar som far i en orkan. Jag orkar inte, jag orkar inte med allt folk, all mat, all ångest och panik, allt hat som äter mig inifrån och ut. Snälla hjälp mig någon.” 

 

Detta kan vara lite av alla tankar och känslor som far nu inför en högtid. Att leva med en ätstörning och psykisk ohälsa är inte en dans på rosor, vilket ofta visar sig starkare under högtider såsom påsken vi nu har framför oss. Jag har under mina år som sjuk i anorexia både älskat och fasat inför högtider och större evenemang när det är mycket folk och mat inkluderat. Egentligen är jag en person som älskar det sociala, träffa folk och umgås men även att få njuta av all den goda maten. Ångesten och min onda halva i huvudet har varit för stark och förstört allt för många år för mig, alla blandade känslor har varit bedrövliga och ensamheten brutal. Jag har saknat något att luta mig mot och fått hjälp ifrån just inför detta, någon som vet hur det känns och som kan ge realistiska tips och råd för hur man ska kunna hantera alla tankar & känslor på. 


Inför denna påsk vill jag därför komma med en hjälpande hand och ge dig som drabbad och anhörig tips för hur man på bästa sätt kan tänka eller hantera ångest på.  




  • Ångestkänslor. Ångest kan kännas väldigt jobbigt och obehagligt men är inte farligt i sig. Det kommer gå över.



  • Tankar är bara tankar och behöver inte alltid vara en sanning. Denna måste vara den viktigaste punkten att ta upp. Det är exempelvis tekniskt omöjligt att gå upp i vikt av att kolla på en godisbit men för en person med en ätstörning kan dessa tankar förekomma. 



  • Prata med någon. Det kan hjälpa mig många gånger att prata med en trygg person i min omgivning om hur man tänker och mår. Bara att lätta på hjärtat och inte bära på alla tankar själv kan hjälpa otroligt mycket eller att det bara är en bra distraktion. Tillsammans kan man komma på bra strategier att hantera sin eventuella ångest på. 
  • Planera. För många kan det hjälpa att planera in något som kan stilla tankarna och ångest. Skriv ned på en lapp saker att göra och saker att säga till sig själv som bryter det negativa tankemönstret. Det är en otroligt bra backup att luta sig mot!



  • Zooma ut. Något som hjälpt mig mycket är att zooma ut från situationen som känns jobbig i stunden. Vad är det som är jobbigt här och nu? Är det verkligen så farligt som det känns och kan jag se det från andra perspektiv? Ibland kan det kännas lättare att diskutera det med någon i sin närhet, det har hänt att jag kunnat skratta åt situationen många gånger eftersom det inte låter lika verkligt när man säger det högt.



  • Måla påskbrev eller göra något annat relaterat till påsken. Något som verkligen kan skingra tankarna och ge distraktion är att måla och använda händerna. Måla med glada färger som ger en positiv inverkan på humöret och spela grym, peppande musik samtidigt. Varför inte plocka lite påskris och pynta med fjädrar eller annan härlig dekoration? 



  • Maten du äter är inte farlig. Maten du äter kommer inte göra dig något ont. Försök att se maten som något behövligt och viktigt, precis som att bilen behöver bränsle för att orka rulla. Jag vet att det är otroligt svårt att inte låta ätstörningen styra över dig men jag vet att du är minst lika stark om inte starkare bakom ätstörningens fasad. Låt den kliva fram och försök göra precis det som de negativa tankarna säger att du inte får. Våga ta en godisbit om DU vill det.



  • Tänk på vad du mister. Tänk på vad du går miste om när du låter ätstörningen styra över dig och ditt agerande. Det är inte bara du som lider utan även nära och kära. 



  • Undvik bråk och negativitet. Att bråka och vara negativ är vad som motiverar en person med ätstörningar allra minst. Av egna erfarenheter tappar jag motivationen och lusten till allt otroligt lätt när detta händer, men med en positiv miljö och prat rullar det oftast på bra. Högtider är inte till för att tjafsas på. Fokusera istället på att prata om sådant du skulle må bra av? 



  • Fake it til You make it. Denna punkt kanske är “för mäktig och klyschig”, men den har faktiskt peppat mig många gånger.


Jag tror på dig och glöm inte bort att tro på dig själv också, ditt egna värde och att du är unik precis som du är. Kom ihåg att du aldrig är ensam även om dessa känslor lätt kan förekomma och tveka inte att höra av dig till mig om du vill ventilera något eller ställa en fråga. Jag finns på Instagram under namnet @engstromemmas. 


Många varma kramar, 

Emma Engström 

Progress me app preview Progress me app preview

Download our app and start your journey!