Prestationskrav och kontroll

Ditt värde ligger inte i prestationen

Min historia, din historia

Ni vet när det känns som att livet rasar samman. Du har förlorat en kärlek, förlorat en vän. Svikit, blivit sviken. Presterat dåligt. Tappat fotfästet och tappat din väg. Förlorat dig själv. Vem är du? Vem är du egentligen? Tappat kontrollen, möjligheten att styra. Du är van att styra, van att kontrollera. Känslan av att okontroll och vanmakt förkrossar. Skapar panik. Du försöker hitta ett sätt att återta kontrollen. Någon form av kontroll – för att dämpa paniken och ångesten som förlusten skapar. Kanalisera.

Det börjar med lite mer träning än vanligt. Kontroll över din kropp. Mer träning i kombination med minskad matlust påverkar ditt yttre. Maten blir viktig. Mängden mat blir mindre, mängden fokus på maten blir större. Mer kontroll. Samhället säger att smalt är snyggt. Alla vet att det är lättare att vara smal. Du blir snygg. Och du presterar igen. Allt kommer bli lättare. När du i övrigt känner att du tappat kontrollen så hittar du områden där du kan ta kontroll igen. Presterar. Det blir en besatthet. Och för varje gång någon bekräftar dig i din träning eller din minskade vikt så vet du att du gjort något bra, du har kontroll och du presterar. För dig som ständigt söker efter att bli bekräftad och förknippar dig med dina prestationer blir detta musik och lättare att bibehålla.

Det här är min historia men jag tror att det också kan vara din. Vi som är vana att högprestera och plötsligt kanske inte lyckas göra det i något sammanhang (enligt oss själva). Kanske är det i skolan, på jobbet, inom idrott eller i en relation. För någon med en prestationsbaserad självkänsla blir detta otroligt jobbigt. Vi är våra prestationer. Vi sätter höga krav på oss själva och förväntar oss att vi alltid ska prestera på topp. När vi presterar, vad vi tycker är, dåligt så är vi också dåliga. Vi behöver ta kontrollen över något igen. Och bli bra. För många blir mat och träning ett sätt att återställa ordningen och kaoset i våra hjärnor. Här kan vi prestera bra. Bli bra igen.

Jag har aldrig diagnostiserats för min relation till mat och träning, och det har kanske inte heller du. Men vi har lagt så mycket tid och fokus på det. Energi som vi kunde lagt på något annat. Något roligare. Någon roligare… För oss är det viktigt att arbeta med vår självkänsla och förstå att vi inte är våra prestationer. Vi måste öva öva öva. Och bli starkare. Lägga mindre fokus på sånt som faktiskt inte är viktigt. Lägga mer fokus på oss och det som får oss att må bra. Ända in i själen.

Jag är övertygad om att en stark känsla ger en större motståndskraft att dras med i den dåliga spiralen när vi möter våra motgångar. För de kommer vi möta. Detta är viktigt. Att jobba med den tidigt, att jobba med den alls, vill vi jobba för. Jag vill tipsa om några bra övningar  för att träna på din självkänsla som jag sammanställt i vårt forum, klicka här för att se de senaste! Vet du kanske inte exakt vad självkänsla är så kan du läsa här.

Många miljoner kramar❤️
// Stina från Progress Me

Leave a Reply

Your email address will not be published.