Bra saker du kan säga till någon med en ätstörning

Hur kan du stötta någon med en ätstörning? Och vad kan du säga utan att det uppfattas fel? I förra veckans blogginlägg gick vi igenom vad våra följare hade fått höra för dumma kommentarer kring ätstörningar. Vad de istället hade önskat att få höra var en av frågorna. Vår sammanställning av svaren har vi tänkt dela med oss av idag.

 

Vad kan du som närstående göra?

Det kan vara väldigt tungt och jobbigt att se en närstående drabbas av någon form av ätstörning. Det är svårt att veta hur man ska finnas till och hjälpa, och här är det väldigt viktigt att tänka på att du inte är menad för att bota den drabbade utan din roll är att finnas till som ett stöd. Men det betyder mycket att du visar att du ser problemen och bryr dig. Det kan hjälpa personen att bli bättre.

Om du märker att någon du känner börjar prata och tänka mycket kring mat och vikt, börjar undvika och sluta äta saker, hoppa över måltider eller motionera ovanligt mycket kan detta vara tecken på en ätstörning. Då bör du prata med den drabbade personen utan att lägga någon skuld eller skam. En person med en ätstörning kan påverkas lätt av kommentarer och uppfatta saker fel. Därför blir det extra viktigt för dig som närstående att inte prata kring ämnen som kan vara triggande. Fråga istället hur personen mår och undvik att prata om mat, vikt, kropp och träning. Din uppgift är att finnas till som ett stöd och därför ska du inte heller påpeka eller bestämma något gällande matintag eller vikt. Bevisa för personen att du finns där för hen, vad det än gäller.

Är du osäker på vad du kan säga kan du kika på några bra kommentarer som våra följare skrivit:

Visa att du finns där för hen:

  • Jag finns här för dig, du kan alltid prata med mig. Jag kommer aldrig döma dig.
  • Du är inte ensam. Jag finns här om du vill ta tag i att bli frisk, vi gör detta tillsammans.
  • Det kan ta tid och det är helt okej. Jag kommer finnas här hur lång tid det än tar.

Visa att du bryr dig:

  • Vi stöttar dig i detta.
  • Hur mår du idag?
  • Du förtjänar att må bra.
  • Du verkar gladare istället för “du ser friskare ut”.
  • Finns det något jag kan göra som underlättar för dig? Jag lyssnar på dig.
  • “Vad bra du är” – Påminna om alla fina egenskaper personer har (se personen och inte sjukdomen).

Visa att du tror på hen:

  • Jag ser att du försöker.
  • Jag tror på dig, ge inte upp. Du kommer bli frisk.
  • Allt kommer ordna sig, vi tar en dag i taget. Du är stark.
  • Jag vet inte hur det är men jag förstår att du tycker det är JÄTTEjobbigt.

Kom ihåg att den som har ätstörningar behöver professionell hjälp för att bli bra. Du som närstående kan inte ensam få någon att bli frisk från ätstörningar. Glöm inte att ta hand på dig själv också och att du själv ska må bra. Vill du få tillgång till mer material eller få nyhetsbrev kring vårt föräldrastöd och community kan du signa upp dig här. Om du har fler funderingar kan du ställa frågor i vårt forum. Där hittar du även stärkande övningar.

Ta hand om dig! // Mehrnosh

Leave a Reply

Your email address will not be published.