Menu Close

Övning för bättre självkänsla och självförtroende 3

Det är inte ovanligt att vi ofta får bekräftelse för vad vi gör istället för vem vi är, vilket stärker självförtroendet på bekostnad av självkänslan. Det blir lätt så att vi får för oss att vi bara är bra ifall vi gör något bra och att vi därför måste var duktiga för att förtjäna kärlek och vänskap.

Eftersom att vi är vana vid att andra berömmer saker vi gör har vi därför lättare att se vad vi gör bra istället för våra goda egenskaper. Genom att skriva ner vilka bra egenskaper vi använt under dagen kan vi bli mer uppmärksamma på våra fina sidor. Förmodligen är det ganska många, bara vi börjar öva oss på att se dem.

En annan sak som också är lätt att glömma bort är allt det som är bra i livet. Att känna tacksamhet över detta är något positivt, att tänka på det som är fint och bra ger en bra känsla vilket gör oss glada. Att verkligen se vad vi har kan vara en utmaning om vi har låg självkänsla. Ibland är det nästan omöjligt att hitta något att vara tacksam över, men när vi börjar öva så brukar det bli lättare och lättare.

Att dessutom uppmärksamma det som gör oss glada kanske gör att vi blir bättre på att göra just de sakerna, att vi börjar umgås mer med personer som vi blir glada tillsammans med eller helt enkelt tänka i banor som gör oss mer positiva.

 

Ifall du laddar ner vår app kan du uppdatera din tacksamhets-lista varje morgon eller kväll i mobilen. Ifall du inte har vår app, ta då ett papper eller en bok och lägg några minuter varje dag på att skriva det du är tacksam över. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.