Menu Close

Övningar för bättre självkänsla och självförtroende 1.

Den som har låg självkänsla eller dåligt självförtroende känner oftast inte samma motivation till att prova på något nytt. Det kan vara små och stora saker och vad som är stort eller litet skiljer sig från person till person. När vi provar på nya saker och gör något vi tror att vi inte kommer att klara av stärker det oss, även ifall det går bra eller inte. Vi vågade iallafall prova, och nu vet vi hur vi ska göra nästa gång vi gör det. Ett sätt att bli säkrare på att lyckas är att skapa en positiv bild av det vi har framför oss och visualisera hur vi gör det vi vill göra och lyckas.

 

Finns det något du vill göra men känner att du inte riktigt vågar ge dig in på? Skapa en inre positiv bild av att du gör det ändå och att det går bra. Se framför dig hur det ser ut när du lyckas med det du vill göra. Nästa steg är att göra det. Om du föreställer dig att du vågar göra det kanske både du och andra kommer att tro på det. Efter några försök kanske det till och med är sant. Ta vara på känslan du får efteråt och tänk på den nästa gång du ska göra samma sak.

 

Det kan vara smart att börja med något smått och samla små vinster tills du vågar på dig något större. När vi ska vara modiga och prova nya saker behöver det vara sådant som stärker oss och bidrar till en positiv självbild, inte något som går ut över andra eller får negativa konsekvenser för oss själva. Att säga nej till något som är dåligt för oss är mycket mer modigt än att göra det dumma som någon vill att vi ska göra.

Leave a Reply

Your email address will not be published.